dinsdag 28 februari 2012

Ding 20

Fold3, een sociaal archiefnetwerk!

Ik ben even rustig door Fold3 gewandeld (zonder te verdwalen overigens). Ik vind het een hele mooie site met geschiedenis voor iedereen (wereldwijd). Fold 3 combineert historische documenten met een sociaal netwerk. Mensen kunnen (tegen betaling) naar hartelust documenten downloaden, maar zelf ook documenten uploaden. Het bladeren is natuurlijk wel gratis……. Ik heb een annotatie aan een document toegevoegd. Heel erg leuk wat je van daaruit hier allemaal mee kunt doen en je eigen pagina kunt samenstellen en delen met anderen.
Tevens kunnen ze de memorials (i remember) die ze plaatsen koppelen aan facebook.
Ik vind deze manier een beetje lijken op de site www.joodsmonument.nl (dus ook in Nederland bestaat er al zoiets).

Zo ver ik weet zitten er geen Mengers uit mijn familie in Amerika, maar bij het intoetsen van mijn achternaam kreeg ik 3162 hits. Ik denk dat de meeste Mengers vanuit Duitsland geƫmigreerd zijn.
De achternaam van mijn partner komt niet zo vaak voor (in 2007 zijn dat 35 personen in heel Nederland volgens het Meertens Instituut). Op Fold3 kreeg ik met zijn achternaam (Wichelo) toch nog 4 hits waarvan 1 memorial. Ik denk dat deze persoon hoogstwaarschijnlijk zijn oom is, de naam en zijn geboortejaar kloppen in ieder geval.
Ik weet wel dat hij ooit een Militaire opleiding in Amerika heeft genoten, dus misschien dat ik hem daarom op deze site aantref.
Helaas staan alleen zijn geboorte en sterfdatum genoteerd en geen verdere gegevens. Dat is wel weer jammer……. Ik zou er iets aan toe kunnen voegen, b.v. een foto of de namen van zijn ouders, maar dan zou ik eerst even moeten checken of het hier om dezelfde persoon gaat.

In Nederland zijn toch al een aantal archieven kleinschalig op deze manier bezig, zie het Joodse monument en www.oorlogsdodennijmegen.nl
Het zou heel mooi zijn als er een website zou komen (Nederlands of misschien wel Europees), waar je al deze gegevens van archieven, instellingen, verenigingen enz. kunt bundelen en een samenwerkingsverband aan zou gaan. Daarnaast kan de bezoeker deze informatie desgewenst aanvullen…….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten