donderdag 2 februari 2012

Ding 12

Tagging, Social Bookmarking (Delicious)

Had er nog nooit van gehoord!
Ben er gelijk mee aan het stoeien gegaan, heb een account op Delicious aangemaakt en al mijn “favorieten” er in gezet.
Voordeel is dat er niet veel meer in mijn favorieten staat en ik op Delicious alles bij elkaar heb staan. Nadeel vind ik wel met het “taggen”, dat ik bijna overal hetzelfde woord aan kan hangen omdat ik ook allemaal sites heb verzameld met hetzelfde onderwerp.
Tags als genealogie, stamboom, familie, geschiedenis, akte, archief, historie, burgerlijke stand, DTB, bibliotheek, personen, onderzoek namen, registers, stoffig enz.

Leuk!, maar ik denk niet dat ik daar verder gebruik van ga maken. Als ik een leuke site vind die ik wil delen dan stuur ik wel een “link”.


Tagging!

Vind het nog steeds een beetje een raar gedoe. Ik zie ik zie wat jij niet ziet! Het lijkt een beetje kinderachtig, maar inderdaad wat de één niet ziet, ziet de ander misschien wel. Hang er weer een mooi woord aan, en weer meer kans dat hij door een ander gevonden wordt.

We zouden het inderdaad ook voor onze archiefinstelling kunnen gebruiken. Laat de bezoekers zelf b.v. foto’s “taggen” zodat het allemaal wat overzichtelijker wordt.
Laatst  was ik heftig op zoek naar een foto op onze site en kon hem maar niet vinden. Achteraf bleek dat je moest zoeken met het trefwoord “Marktstraat”. De markstraat bestond vroeger wel, maar nu niet meer! Dus als je daar nog nooit van gehoord hebt kun je er ook niet naar zoeken.
Zou de foto nu “getagd” zijn dan had ik hem waarschijnlijk wel gevonden……..

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten