donderdag 2 februari 2012

Ding 13

Wiki’s ontdekken!

Archiefwiki was bij mij al bekend. Ik heb het regelmatig tijdens mijn opleiding moeten gebruiken om termen op te zoeken in “archiefterminologie”.

Geboren in 1809 van Regionaal Archief Tilburg en de Nederlandse genealogische vereniging is een mooi voorbeeld van hoe ons archief deze Wiki zou kunnen gebruiken.
Hierin nodigen zij de inwoners van Tilburg uit om in de Tilburgse geschiedenis te duiken en zich aan te melden als deelnemer aan dit onderzoeksproject. Als ze dit in mijn geboorteplaats zouden doen, zou ik er gelijk induiken!

Heel leuk vind ik de Wiki van Sint Anna ter Muiden. Dit is precies het idee wat ik had om met de huizen van mijn voorouders in Rheden te doen. In Ding 9 had ik daar al een beginnetje mee gemaakt met de Google Maps Mashup.
Nog leuker is het om deze Wiki te combineren met het idee van de Wiki “geboren in 1809”.
Dan kun je bij de gebouwen en percelen ook de personen toevoegen met hun hele geschiedenis erbij…….
(maar dan ben ik alleen voor mezelf bezig, en dat is niet de bedoeling)

Het mooie hiervan is dat iedereen er informatie aan toe kan voegen, en we samen kunnen werken aan één mooie complete site!

Recept:

(mr.X.) Bijna ieder donderdag komt er een Rhedense bezoeker naar het archief om onderzoek te doen naar het oude kerkhof aan de Pinkelseweg in Rheden.
(oud collega) Ben vroeger regelmatig met een oud-collega het onkruid op dit kerkhof te lijf gegaan. We hebben graven schoongemaakt en gefotografeerd. Voor ? (vonden we leuk!)
(IK) Ben jaren geleden eens begonnen met onderzoek naar mijn eigen familie op deze begraafplaats en heb dit in kaart gebracht. (ook veel foto’s gemaakt).
(Oma) Mijn oma bewaarde elke advertentie van overledenen (familie of kennis)
(vriendin) zit bij clubje (rhees proate), waar ieder lid wel iets weet te vertellen over een familielid die op deze begraafplaats begraven ligt.
                                                     Voeg al deze informatie samen………….

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten