vrijdag 24 februari 2012

Ding 19

Genealogie 2.0

Genealogie, mijn grote hobby!
De meeste sites en sociale netwerken waren mij al bekend en heb deze in het verleden ook regelmatig bezocht.
Van GENI en ZOOOF had ik nog nooit gehoord dus ben ik het even uit gaan testen.
Ik heb thuis alles op papier staan (foei). Heb nog een floppy uit mijn beginperiode (wat moet ik hier nu mee!).
Nu werk ik met het (gratis) programma Aldfaer . Ik heb nog steeds niet alle gegevens verwerkt (geen tijd!). Ik heb het stamboomprogramma van Apple (89 euro) uitgeprobeerd, maar ben er niet echt content mee.

Met GENI werken is heel eenvoudig en het werkt ook snel. Jammer genoeg moet je de data er op de Amerikaanse manier inzetten, dus eerst maand en dan datum. Dit kan wel wat verwarring geven. Bij de levende personen “pakt” hij het wel, maar bij de overledenen niet.
Ik vind het stukken makkelijker werken dan Aldfaer, het scheelt je een heleboel geklik en gekoppel. Het leuke aan dit programma is dat je het met je familie kunt delen en berichten en uitnodigingen kunt versturen. Wat ik wel raar vind is dat je de koppels niet d.m.v. een huwelijksdatum aan elkaar kunt verbinden…….
Ook worden alle ingevoerde personen op alfabet aan een lijst toegevoegd.

http://www.geni.com/family-tree/welcome?flow=ovl#6000000015637508037

Helaas kun je maar tot 100 personen invoeren en tot 1 GB uploaden. Daarna moet je toch gaan betalen! In het zoekveld vond ik een Menger die gerelateerd was aan mijn stamboom maar om die persoon te bekijken moet je ook eerst een abonnement nemen en betalen.

Natuurlijk was ik al een regelmatige bezoeker van het stamboomforum, maar ik heb er niet zo veel aan (anderen wel aan mij). Het is leuk om gegevens uit te wisselen, maar vind het wel jammer dat een ander mijn gegevens gepubliceerd heeft op zijn eigen website (en nog verkeerd ook)!
Op de zoekvraag “Gelders Archief” kreeg ik 2037 resultaten, waarvan de meesten gaan over of iemand die iets “op wil zoeken”, of een kopie wil maken.
Ik heb verder geen discussies of negatieve dingen over ons archief kunnen vinden. In het verleden heb ik wel eens negatieve dingen over Genlias voorbij zien komen en dat mensen dachten dat er niets aan de foutmeldingen gedaan werd. Heb er gelijk als een Pitbull werk van gemaakt!

Ik heb wel eens tijdens de module Paleografie aktes op het internet getranscribeerd en vind het erg leuk om te doen. (kijk al uit naar mijn pensioen, dan heb daar ik alle tijd voor…….)
Ik vind het een hele goede manier om je aktes getranscribeerd te krijgen en de vrijwilligers het werk te laten doen. Mensen vinden dit erg leuk (zie je wel aan mij). Dus hebben we er aan 2 kanten wat aan.
(Om het af te leren heb ik er nog twee gedaan op familysearch indexing.)

Ik heb het filmpje van ArchiefOnline2.0 bekeken en vind het een hele uitkomst om zo al je gegevens samen met anderen te delen. Op deze manier voeg je zelf (en anderen) steeds meer belangrijke informatie toe aan één gegeven. Dus ook voor ons archief een hele uitkomst als anderen informatie aan onze stukken kunnen toevoegen.
Het was een zeer interessante slideshow, maar volgens mij bestaat het nog niet want ik kan er verder niets over vinden. (jammer)

Ook de virtuele studiezaal, online begraafplaatsen enz. zijn bij mij reeds bekend, dus ik heb daar verder niet al te veel aandacht meer aan besteed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten