donderdag 23 februari 2012

Ding 17

Sociale netwerken en wat er in te doen is........

Ik was inmiddels al bekend met Facebook, Hyves en Linkedin.
Ik heb me bij Hyves aangesloten om in contact te blijven met mijn oude collega’s.
Helaas doe ik bijna niets meer met Hyves (haat die doorstuurberichtjes), maar wil de contacten niet verbreken.
Ik heb me bij Facebook aangesloten om in contact te blijven met mijn medestudenten van de opleiding archiefassistent en mijn huidige collega’s. Tevens heb ik wat familieleden kunnen opsporen waar ik sinds het overlijden van mijn oma geen contact meer mee had. Ik zie ze (helaas) nooit meer, maar kan op deze manier toch contact houden. Ook kun je op Facebook “vrienden” in het buitenland toevoegen.
Het leuke aan deze sites buiten “contact” te houden is dat je je foto’s en leuke links kunt delen, en je natuurlijk ook geen verjaardagen meer vergeet!
En dat ik “vindbaar” ben voor oude klasgenoten

Ik heb ooit eens een account op Linkedin aangemaakt na een uitnodiging van een “vriend”, maar weet niet wat ik er verder mee moet.
Ik ben niet erg actief op deze sites omdat het me te veel tijd kost. Het valt me ook op dat hoe meer tijd iemand over heeft hoe vaker je ze online ziet.


Welke rol kunnen sociale netwerken spelen voor ons archief?

Op facebook komt het Gelders Archief 3x voor!
1x onder pagina’s, deze pagina is leeg (geen info beschikbaar). Deze pagina zou natuurlijk z.s.m. ingevuld moeten worden met leuke wetenswaardigheden over ons archief. Zie ook…..
http://www.facebook.com/HetUtrechtsArchief?sk=app_271105956287089&app_data=dlt

http://www.facebook.com/#!/pages/Nationaal-Archief/138716342813109

Ook komt ons archief 1x voor onder lijsten met 6 volgers (collega’s) die hier privéberichten op plaatsen. (geen idee wat hier het nut van is)

En 1x onder personen. Op deze pagina vind je enkele berichten, waaronder de twitterberichten (met een link naar Twitter), een berichtje over Anhem 3D met een link naar een filmpje op Youtube. Natuurlijk kunnen we nog iets actiever worden op deze site en wat meer berichten plaatsen. Ik denk dan vooral aan foto’s en filmpjes, omdat dat meer aantrekt dan een geschreven bericht. Met één foto kun je mensen al heel nieuwsgierig maken…….

Het deelnemen aan Facebook is natuurlijk gratis! (zodra er betaald moet worden haken de meeste mensen al af). Ik heb begrepen dat het niet voor bedrijven is, maar na wat bedrijfsnamen in het zoekveld ingetypt te hebben blijkt dat er heel veel bedrijven op Facebook actief zijn.

Zo vond ik ook het stadsarchief in Amsterdam, wat een mooi voorbeeld is van actief bezig zijn……..
http://www.facebook.com/#!/Stadsarchief

p.s. ik had wat problemen met het plaatsen van een bericht en heb iets aan mijn instellingen moeten veranderen. Helaas kan ik mijn blog niet meer aankleden met "leuke plaatjes".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten