donderdag 8 maart 2012

Ding 22

Mobiele toepassingen, de toekomst?

Mobiel, altijd en overal! (24/7 toegang)

De Smartphone als verlengstuk van je sociale netwerken en verbonden zijn met de wereld om je heen.

Ik heb zelf geen smartphone maar ben wel van plan er eentje aan te schaffen. Je moet toch met de tijd mee, vind ik…..
Ik heb nu wel een mobiele telefoon met internet (en apps), maar heb het internet laten blokkeren omdat ik er toch geen gebruik van maak. Ik kan thuis toch even op de computer?, dus waarom?
Na een uitgebreide uitleg van Joost vanmorgen is mij toch heel duidelijk geworden dat het wel degelijk nuttig kan zijn. Ik dacht dat een App een soort snelkoppeling was maar dat blijkt toch niet helemaal zo te zijn. Sommigen zijn wel snelkoppelingen en sommigen zijn programma’s.
Sommigen zijn gratis, en voor sommigen moet je betalen. Joost heeft zelf geen smartphone en raadde het mij af er één aan te schaffen. Een I-pad is de oplossing! Het leek mij al erg moeilijk (vooral voor mij kippig als ik ben), om alles van zo’n klein schermpje af te lezen. Maar ook (zo eigenwijs dat ik ben) wil ik het toch gaan uitproberen. Mijn abonnement loopt bijna ten einde, en ik hoorde dat er binnenkort een nieuwe Nokia (de Lumia 610) op de markt verschijnt. Deze is speciaal voor jongeren en studenten met een wat krappe beurs. Dus een mooie gelegenheid voor mij (al ben ik geen jongere of student meer) om het eens uit te gaan proberen.

GPS, wat moet je daar nou weer mee?
Misschien handig nu we op zoek zijn naar een nieuw huis. Je zoomt in op je droomhuis, en zie daar….. De prijs en alle kenmerken verschijnen en je kunt direct de makelaar bellen. (Terwijl ik dacht dat je er alleen de weg maar mee kon vinden). Sta je bijna zonder benzine?, je wordt zo naar het eerste de beste tankstation in de buurt geleid. Kopje koffie? i.d., ik sta er versteld van….
Misschien is dit iets voor ons archief!
Je ziet een interessant pand, zoomt er met je mobiele telefoon op in en krijgt dan gelijk te zien of er iets van historie over dit pand (straat/locatie)in ons archief aanwezig is, zoals een bouwtekening, foto, prentbriefkaart, of misschien wel de geschiedenis van de voormalige bewoners…

Digitale informatiedragers verdringen zelfs de bibliotheek.
Binnenkort kan ik de ECI ook wel opzeggen, via een app kan ik zo een boek downloaden. Al lijkt het me wel lastig lezen op een I-Phone (toch maar een I-pad dan?)
Een student is momenteel bezig een App te bouwen voor alle Nederlandse Bibliotheken!

Je kunt zelf ook een App laten maken, en hem na goedkeuring van Apple de App te koop aanbieden in de Appstore, Android Market of Windows Mobile Appstore.
Er bestaan al wel museum Apps, maar deze blijken erg duur te zijn dus zijn er maar weinig.
Zou dit ook iets voor ons archief kunnen zijn, en kunnen we het betaalbaar aanbieden?
Ik denk dat er tal van studenten zijn die dit als een leuk project zullen zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten