woensdag 11 januari 2012

Ding 4

RSS feed,

Vandaag een I-GOOGLE account aangemaakt. Het verbaasde mij dat ik zonder een emailadres of een wachtwoord op te geven een account aan kon maken. Het ging dus allemaal automatisch? Ik had al wel eens zo'n (mooie) startpagina bij iemand gezien, maar had geen idee hoe je daaraan kon komen. Ik heb de instellingen aangepast en een mooi sjabloon met een glibberige kikker uitgekozen....
Ik heb allemaal leuke onzin toegevoegd en even later weer verwijderd om te kijken hoe dat in z'n werk gaat.

Vorig jaar bij mijn opleiding "archiefassistent" waren alle studenten aangesloten bij http://www.surfgroepen.nl/ om daar het huiswerk te delen, elkaar te volgen en te ondersteunen, vragen te stellen enz. Daar maakte ik voor de eerste keer kennis met een feed. Ik logde meerdere malen per dag in om te kijken of er al nieuwe berichten waren, of dat iemand zijn huiswerk al had geplaatst (lekker afkijken). Dat was erg onhandig en koste heel veel tijd en ergenissen omdat er meestal ook niets nieuws te melden was. Iemand attendeerde mij er op om me te abbonneren op een feed, ERRUG HANDIG!!!! Daarna ben ik gelijk op zoek gegaan naar mijn favoriete sites om naar feeds te gaan zoeken. En ja hoor, Genlias had er ook eentje.....
Je moet dan wel eerst naar "wat is nieuw in Genlias" om de feed te vinden, dus vaak iets verder zoeken dan de homepage.

Ik heb de opdrachten uitgevoerd, ben als eerste naar Erfgoed NL gegaan, maar Joost mag weten waar de feed gebleven is! (zal het eens aan Joost vragen)
Bij NOS heb ik de feed "het nieuws in 60 seconden" uitgekozen, en ik kon kiezen of ik de feed in "favorieten", of in I-Google wilde toevoegen. Dat tweede heb ik toen gedaan, en tadáááááh hij staat op de startpagina. Maar bij de rest wordt er niet om gevraagd en kan ik de feed alleen toevoegen aan mijn favorieten (hellup). 
Zo schijnt het te moeten gaan:
Voeg – bij wijze van voorbeeld – onderstaande RSS feeds toe aan je nieuwslezer. Het enige dat je hoeft te doen, is op zoek te gaan naar het RSS symbool en de onderliggende snelkoppeling te kopieren en te plakken (bij Netvibes “Inhoud toevoegen” > “Een feed toevoegen”) of te klikken op de knop “Toevoegen via Google”. (MAAR WAAR ZIT DIE KNOP!)

Ik hoop dat één van mijn volgers (zo gauw als ik die krijg) mij hiermee kan helpen......
Natuurlijk heb ik ook even op onze site gekeken, en me geabbonneerd op "nieuws""en "weblog.
Heb ook even gekeken bij het BHIC, wow! mooi hoor! (zo moet het bij ons ook gaan worden).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten